lauantai 17. lokakuuta 2015

Äiti kuluttajana

Mitä minun tulisi ajatella itsestäni kuluttajajoukon osana, kun kohderyhmälle tarjolla olevien tuotteiden merkit kuuluvat järjestään johonkin seuraavista kategorioista:

- Ruumiinosat tai niiden johdannaiset: esim. Bellybutton, Bumgenius, Boob
- Yksisoluisille tarkoitettu vauvajargon: esim. Bugaboo, Hug-A-Bub, Gugguu, Fuzzibunz
- Äiti- tai vauvajohdannaiset: esim. Mamalicious, BabyBjörn

Olen pohtinut näitä ennenkin. Sain tänään vettä myllyyn, kun löysin itseni ostamassa Boob-merkkisiä imetysliivejä. Bebes-nimisestä kaupasta. Liiveissä ei ole muuta hyvää kuin se, että ne tuntuvat mukavalta päällä. Mielestäni voisi olla enemmänkin. Esimerkiksi pykälää vetävämpi nimi, luonnollisen pyöreään muotoon prässätyt kupit ja ohut, napakka pehmuste. Nyt ei ollut kuin 55 euron hinta sekä tulevaa lurpahtamista lupailevat epämääräisen luppakorvan muotoiset MUTTA SUPERMUKAVAT kupit.

Koska äideille, ainakin näköjään tuleville, saa myytyä mitä tahansa, kunhan tuote on 1) kätevästi löydettävissä ja 2) jonkun mielestä aivan välttämätön, voisin itsekin lähteä tähän bisnekseen. Pari tuotemerkki-ideaakin on jo valmiina:

- Napa. Rumia mutta valtavan mukavia odotusvaatteita, joista ei harmita luopua parin kuukauden jälkeen, koska kangas muistuttaa ensimmäisen pesun jälkeen monilapsinen perheen kestovaipan imuosaa vuodelta 2003.
- Tissi. Imetysliivit, jotka saavat kaksi rintaa näyttämään yhdeltä. Materiaalivaihtoehtoina on joko napakka mikrokuitu tai napakka polyesteritrikoo, väreinä puuteriroosa ja tiskirätti. Etuna BDSM-henkinen nännin paljastava aukko ja integroidut, valmiiksi möykkyiset pehmusteet, jotka toimivat myös liivinsuojuksina.
- Hömpänpömppä. Teknisestä superbambusta käsin Malesiassa pyöröneulottuja mitä tahansa, mitä ilman vauva ei pärjää ja muuta vanhemmat, todennäköisesti äidit, paheksuvat. Kohderyhmänä erityisesti isovanhemmat, joille juuri isovanhemmaksi tullut seniorinäyttelijä/poliitikko/juontaja mainostaa tuotesarjaa ET-lehden takakannessa. Värivaihtoehtoina luonnonvalkoinen, possunpunainen tai poutapilvensininen. Tuotelupauksena onnellisempi lapsuus, kuin mitä pystyit omille lapsillesi antamaan.

En ole äitiysmaterian asiantuntija, enkä sellaiseksi haluakaan. Ihmettelen kuitenkin kovasti tarjonnan ohuutta, materiaalien laaduttomuutta ja ennen kaikkea brändäyksen laaduttomuutta. Tietystikään tyhmä ei ole se joka myy, vaan se joka ostaa. Minusta vaan saisi kuluttajana enemmänkin irti: ostaisin mielelläni funktionaalisia, mutta esteettisiä ja kestäviä täsmätuotteita. Nyt ostan vain minimimäärän, koska tulen joko ulkonäöstä, materiaalista, tuotemerkistä tai kaikista kolmesta pahalle tuulelle.

Olen ennenkin kysellyt äitiysvaatevinkkejä, mutta toistan nyt pyyntöni: Jos teillä on hyviä kokemuksia jostain merkistä tai liikkeestä, vinkatkaa ihmeessä! Minä ja kansantalous kiitetään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan!